Even rust in de tent

In Missoula Montana vinden we een fijne camping met zwembad en speeltuin. Jongens blij, wij blij. We zijn mooooeeeeee. En willen even bijkomen van alle avonturen en 10 nachten in een National Park slapen. Het waren drie heerlijke, maar super saaie dagen, want we hebben werkelijk niets boeiends gedaan. Wassen, zwemmen, boodschappen, blog bijwerken, onze CV’s bijgewerkt en opgestuurd naar wat bureaus (ja de Wildbeans moeten ook weer aan de slag binnenkort), filmpjes gekeken, gekeken naar CNN en de ellende die president Trump veroorzaakt, in het zonnetje gezeten, geschuild voor de regen en dat was het wel zo’n beetje. Heerlijk hoor.

Na deze 3 dagen bijkomen, staat Glacier National Park op het programma. We rijden via Missoula naar de westkant van het park. Hier hebben we een nachtje op de Fish Creek campground geboekt. In Missoula was het (op een paar buien na) schitterend weer, maar als we bij Glacier aankomen is het zwaar bewolkt en dreigt het te gaan regenen. Glacier schijnt een schitterend park te zijn, maar met deze wolken en regen zie je natuurlijk niet veel van de gletsjers… Ik krijg een deja-vu van Nieuw-Zeeland. Ook daar hingen de wolken laag waardoor je niets ziet van de mooie bergen en de gletsjers. Maar goed, het is wat het is, we zijn hier nu en we gaan op pad. We mogen met onze camper niet door het park rijden, wat erg jammer is, want zo zijn we aangewezen op de shuttle bus. Maar het is de enige optie, dus daar gaan we. Na 3 ‘afwijzingen’ van chauffeurs die allemaal tegelijk een pauze willen nemen, zijn we het een beetje beu. Maar gelukkig een vierde leuke dame pikt ons op en na een overstap op een andere bus komen we eindelijk verder. De rit naar het midden van het park via de ‘going to the sun road’ (going to the clouds wat ons betreft) is wel erg mooi. We stappen even uit bij het hoogste punt, doen een korte hike met sneeuw af en toe en stappen snel weer in, bij een leuke vent die stevig doorrijdt. Het gaat regenen! Brrr… het is ook koud. Nou toch een stuk gezien van het park.

Ondanks de regen en de wolken toch mooi. Morgen hebben we een plek op St. Mary Campground, dat is aan de Oostzijde van het park, maar omdat we er niet doorheen mogen rijden, onze camper is te lang, moeten we onder het park langs. Zo komen we wel dichtbij Two Medicine, een ander deel van het park met een prachtig meer. Eenmaal daar is het redelijk weer (nog wel bewolkt, maar rustig in de lucht en droog). We besluiten om te gaan hiken naar de waterval. Onderweg spreken mensen ons aan dat ze een beer gezien hebben. We zijn dus op ons hoede, maken veel herrie en houden de bear spray voor het grijpen. We zien niets van een beer onderweg. Eenmaal bij het meer terug, breekt de lucht wat open en komt de zon door. Kijk, dat is praten. Nu wordt het mooier J. We lunchen daar wat en rijden dan door naar St. Mary. Ook hier pakken we de shuttle bus, maar dat duurt laaannnggggg wederom. De eerste bus neemt ook weer een pauze (wat hebben die mensen hier toch?), maar de tweede bus is de leuke vent van gisteren en dus zijn we blij dat we hem treffen. En wat helemaal top is: bij de tweede stop staat er ineens een jonge grizzly beer voor onze neus!!! Die struint hier gewoon wat rond. Binnen een no time staan er 12 auto’s om ons heen. Maar de chauffeur was toch zo aardig om voor ons even te wachten en te stoppen. Top! We stappen uit bij Jackson Glacier. Die zien we gelukkig wel, ondanks de bewolking. Dan weer heeeeeel lang wachten op de shuttle terug. Met een hele onaardige vrouw achter het stuur… Maar joh, breng ons maar naar Bruce, dan vinden wij alles best. En dan! Onderweg gewoon nog een grizzly beer. Eerst zien we de jonge beer lopen, maar daarna nog een andere! Haha! Toch maar goed dat we dat ritje nog gemaakt hebben. Op de camping vieren we weer familieavond, met kampvuur, marshmallows en koekjes erbij. Er zijn douches hier, dus ik pak mijn kans. Maar helaas…. Lauw water :S De jongens douchen dus lekker in de camper. En dan heeerlijk slapen, want die buitenlucht joh 😉

En dan worden we wakker met een strakblauwe lucht. Mega mooi. Zien we de bergen en gletsjers (een paar) toch nog. En nu door naar Canada! Calgary en dan door naar de Nationale Parken Banff en Jasper. De weersvoorspellingen in Canada is niet echt zomers te noemen. Het regent veel, er is zelfs kans op tornado’s… Hopelijk hebben we tussen de buien door geluk en kunnen we genieten van dit mooie land.